Sunday, January 10, 2010

H. Sienkiewicz

These are the stories form the H. Sienkiewicz school.  Enjoy.

Languages Connections & Identities

Henryk Sienkiewicz Polish school - Martina Stryjski - Grade 9

      W ubiegłym roku wzięłam udział w międzynarodowym konkursie na najlepsze wypracowanie w języku polskim. W konkursie wzięli udział uczniowie ze szkół polonijnych z różnych krajów. Rozdanie nagród odbyło się w Polsce. Zaszczytne trzecie miejsce było dla mnie dużą niespodzianką i wyróżnieniem. Organizatorzy konkursu docenili moję znajomość języka polskiego, jest w tym dużą zasługa moich rodziców, którzy od początku zachęcali i starali się bym mogła poznać ich język ojczysty. To właśnie oni zapisali mnie do sobotniej szkoły im. H. Sienkiewicza w Edmonton. Od dziewięciu lat jestem uczęnnicą tej szkoły. Nagroda w konkursie jest efektem wytrwałej pracy moich nauczycieli.
      Muszę  pryznać, że do Polski jechałam z „duszą na ramieniu”. Bałam się pewnego rodzaju konfrontacji z rówieśnikami z polskich szkół. Jak się okazało na miejscu, zupełnie niepotrzebnie. Dzieci i nauczyciele przyjęli mnie bardzo serdecznie i chwalili dobrą  znajomość języka. Poczułam się jak u siebie w domu. W bardzo praktyczny sposób przekonałam się, że język może łączyć  i przybliżać odległośći. Cieszę się, że przez te wszystkie lata mogłam uczyć się tego pięknego języka. W przyszłośći chciałabym studiować w Polsce.
_______________________

      Max Stryjski   Grade 3
      Moja siostra Martynka wzięła udział w konkursie w Polsce i dostała nagrodę. Ja nie dostałem żadnej nagrody, ale cieszyłem się że, mogłem polecieć samolotem do Polski. W Polsce bardzo mnie się podobała szkoła w której jedliśmy obiad. Wszyscy byli dla mnie bardzo mili. Poznałem dużo kolegów i koleżanek. Na zwiedzanie miasta -Sosnowiec pojechaliśmy dużym autobusem. W autobusie były dzieci z Czech. Było dużo śmiechu. Ich język jest trochę inny, ale rozumiałem wszystko co do mnie mówili. Dobrze, że umię mówić po polsku to mogłem bawić się z nimi. W wakacje chciałbym polecieć do Polski i odwiedzić rodzinę oraz moich kolegów.

______________________


LANGUAGES  CONNECTIONS  and  IDENTITIES 
Antoni Stefanicki, age 10, grade 5.

Moja mama zawsze mowi, ze jakis polski pisarz powiedzial, ze tak dlugo czlowiek jest u siebie, czy mieszka  w Argentynie, czy w Kanadzie, czy w Chinach, dopoki rozmawia swoim narodowym jezykiem.
Jezykiem mamy, taty i dziadkow  - to tam jest jego ojczyzna. Dlatego, ze ojczyzna to nie tylko miejsce na mapie. Jest to miejsce, gdzie czlowiek mieszka i pracuje rozmawiajac w swoim jezyku obok innych ludzi, ktorzy rozumieja ten jezyk.
         Gdzie sa szkoly i przedszkola, gdzie polskie dzieci ucza sie jezyka polskiego, historii i geografii Polski.
          Ojczyzna jest tam, gdzie sa polskie koscioly, gdzie polskie dzieci ucza sie  religii, wiary i tradycji polskich oraz gdzie na mszach swietych spotykaja sie dziadkowie, rodzice, dzieci i wnuki.
W Kanadzie jest duzo roznych narodow i wszyscy zyja zgodnie  obok siebie dlatego, ze kazda narodowosc ma swoje zgromadzenie jak domy do wspolnych spotkan i zabaw. Kazda narodowosc ma swoje koscioly czy inne budynki co spelniaja role kosciolow. Nikt nikomu nie przeszkadza i kazdy kazdego szanuje.
            My Polacy mamy swoj Kosciol Rozanca Swietego i Kosciol Matki Bozej Krolowej Polski. Mamy Dom Polski, w ktorym odbywaja sie przedstawienia dzieci z Polskiej Szkoly im.H.Sienkiewicza.
Mamt tez sklepy, lekarzy, dentystow, prawnikow, biura, gdzie kupuje sie bilety lotnicze oraz inne biznesy – te wszystkie miejsca nas lacza, bo rozmawiamy tam w polskim jezyku co bardzo to nam pomaga i laczy w duza Polska rodzine.
              My dzieci z Polskiej Szkoly im,H.Sienkiewicza nie tylko uczymy sie naszego jezyka polskiego ale tez uzywamy ten jezyk wszedzie, gdzie jestesmy, zeby ten nasz jezyk pozostal zywy w nastepnych pokoleniach.
               Dlatego, ze tylko jezyk laczy kazdy narod. Tych ludzi, ktorzy urodzili sie tutaj czy przyjechali mieszkac w Kanadzie – sa Polakami, czuja sie Polakami, spotykaja sie z innymi Polakami, pomagaja innym Polakom – tylko wtedy, gdy mowia, pisza, czytaja , spiewaja i modla sie po polsku.

____________________________


Dzien dobry!
Nazywam sie Zosia Stefanicki. Chce bardzo podziekowac Pani za piekny list do mnie i za wszystkie pochwaly.
Przyznam sie, ze Rodzice rzeczywiscie mi troszeczke pomogli. Sprawdzili. czy nie zrobilam bledow ortograficznych. Pisze dzisiaj, ze chce sie zglosic do korespondowania z kolezanka lub kolezankami z Polski. Najszybciej bedzie e-mailem, ale poczta tez sprobuje.
Przyjmuje Pani WARUNEK, ze bede pisac tylko w jezyku polskim, a sprawdzac i poprawiac moje bledy beda kolezani lub kolezanka z Polski
Mysle, ze w ten sposob szybciej sie poznamy: co kto lubi i jaki ma charakter. Do mnie dziewczyny moga pisac po angielsku.
Co jeszcze moge o sobie powiedziec?  Lubie bardzo robic art a moja pasja jest muzyka.
Urodzilam sie w Kanadzie, mam 13 lat, ucze sie w Junior High School w klasie 8.
       Bardzo ciesze sie z tego, ze moja klasa mogla reprezentowac w Gdansku nasza Polska Sobotnia Szkole im.Henryka Sienkiewicza w Edmonton.
Nasza szkola co roku organizuje kilka ciekawych konkursow, na przyklad : Konkurs Talentow, Konkurs na najlepsze wypracowanie, Konkurs Plastyczny i inne. Po to, zeby zachecic nas do nauki
i lepszego poznania jezyka polskiego. Na koniec roku szkolnego, zwyciezcy otrzymuja bardzo wartosciowe nagrody.
        Na Boze Narodzenie organizowany jest piekny koncert z jaselkami i wspolnym spiewaniem koled.
Z okazji Swiat Wielkanocnych wszystkie klasy przygotowuja sniadanie wielkanocne, w ktorym uczestnicza wszystkie dzieci, nauczyciele i ksieza z naszego Kosciola Rozanca Swietego oraz rodzice.
Wszyscy obecni czujemy sie wtedy jak jedna, wielka, szkolna, polska rodzina. W ten sposob na tej wielkiej sali, siedzac wszyscy razem przy stolach, jedzac, czy rozmawiajac ze soba tez uczymy sie jezyka polskiego i polskich tradycji.
Jestem bardzo szczesliwa, ze moge uczyc sie razem z moim bratem Antonim w naszej szkole.
Ciekawi mnie jakie konkursy organizuje dla dzieci Wasza szkola? Oproch tego o Kanadzie. To juz jest pytanie dla mojej nowej kolezanki!
Antos prosi mnie zebym zapytala Pania o jakiegos kolege do zapoznania i pisania dla mojego brata. On ma 10 lat i jest w 5 klasie. Bardzo lubi historie i pilke nozna.
Przysiega, ze bedzie pisal tylko po polsku. Caly czas trzymam kciuki za wszystkie kolezanki i kolegow, ktorzy biora udzial w Konkursie o Kanadzie.
Pozdrawiam razem z bratem i Rodzicami. Zosia